Według autorki metody „wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby:
- pragną czuć się dobrze we własnym ciele (jak w domu), czyli umieć w pełni nad
nim zapanować, - po drugie odczuwają potrzebę nawiązywania kontaktów z innymi.
Zaspokojenie tych potrzeb – dobry kontakt z samym sobą i z innymi ludźmi – jest możliwy dzięki dobremu nauczaniu ruchu”. Skupiamy się zatem na rozwijaniu przez ruch świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, świadomości przestrzeni i działania w niej oraz dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi kontaktu.
Istnieją tu cztery różne grupy ćwiczeń:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała,
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie,
- ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerami grupy,
- ćwiczenia twórcze.
Trzy typy ruchów
W metodzie tej wykorzystuje się trzy typy ruchów „z”, „przeciwko” i „razem”.
- W ćwiczeniach z ruchem „z” jeden partner jest pasywny, drugi zaś aktywny. Dzięki tym ćwiczeniom dzieci uczą się rozumienia potrzeb innych oraz obdarzania innych zaufaniem.
- Ćwicząc ruchy „przeciwko” dzieci mają możliwość uświadomić sobie swoją własną siłę przy współdziałaniu z partnerem. Dodatkowo uczą się rozwiązywania konfliktów, rozwijają swoje emocje.
- W ćwiczeniach z ruchem „razem” każdy z partnerów jest zaangażowany jednakowo. To doskonałe zabawy rozwijające współpracę, zaufanie, wzajemne zrozumienie.
Zajęcia tą metodą są bardzo lubiane przez dzieci. Często odbywają się z udziałem dwóch grup wiekowych, gdzie starsze dzieci stają się opiekunami młodszych. To wspaniała okazja do zacieśniania więzi między nimi.