Skip to content

Kącik psychologa 11.05.2020 r.

Dzisiaj ćwiczenia, których celem jest wyciszenie, rozwijanie koncentracji uwagi i pobudzanie pracy zmysłów…

 

 

  1. Co to jest?

 

Mówimy do dziecka, aby zamknęło oczy (młodszym dzieciom zawiązujemy na oczach chustkę, ponieważ pokusa, aby podejrzeć może być dla nich zbyt silna :)) i wyciągnęło przed siebie dłoń. Podajemy dziecku po kolei różne przedmioty, np. kredkę, łyżeczkę, pierścionek, pilot od TV i prosimy, aby zgadło co to za przedmiot, używając innych zmysłów niż wzrok (dziecko może próbować rozpoznać daną rzecz poprzez dotyk, wydawany dźwięk, zapach).

W drugim wariancie ćwiczenia, podajemy dziecku różne produkty do zjedzenia, np. rodzynek, plasterek ogórka, pomidora, kawałek jabłka. W tym przypadku, dziecko rozpoznaje rzecz również za pomocą zmysłu smaku.

 

 

  1. Pięć zmysłów

Usiądź lub połóż się wygodnie w miejscu, w którym jesteś i spróbuj zauważyć:

 

5 rzeczy, które możesz zobaczyć

W zależności od miejsca w którym się znajdujesz, mogą to być, np. stół, kanapa, lodówka, drzewa, kwiaty…

 

4 rzeczy, które możesz dotknąć

Zastanów się, co czuje w tym momencie Twoja skóra. Może to być twardość krzesła na którym siedzisz, miękkość koca, którym się przykrywasz, ciepło promieni słońca…

 

3 dźwięki, które słyszysz

Wsłuchaj się w odgłosy dochodzące z otoczenia. Może słyszysz śpiew ptaków, szum samochodów, tykanie zegara, kroki sąsiada mieszkającego za ścianą.

 

2 zapachy, które czujesz

Zastanów się jakie zapachy wyczuwasz. Być może czujesz zapach kwiatów rosnących na balkonie albo zapach obiadu lub pieczonego ciasta.

 

1 smak który czujesz

Nawet jeżeli niczego w tej chwili nie jesz i nie pijesz… Zastanów się. Może przed chwilą coś jadłeś i nadal czujesz tego smak w swoich ustach? Może jest to smak jabłka, herbaty, pasty do zębów? Jaki czujesz teraz smak…?